Matka mereltä kauppaan – Muikkulin tarina
Mitä syntyy kun tavoitteena on luoda mahdollisimman vastuullinen ja herkullinen kalatuote, joka maistuu kaikille? – No Muikkuli! Vuodesta 2021 lähtien WWF Nuoret ovat työstäneet kalanjalostusyritys Hätälän kanssa yhteistyössä uutta kalatuotetta, joka on vihdoin saapunut kauppojen hyllyille. Muikkulin matka ideasta valmiiksi tuotteeksi onkin ollut monivaiheinen ja innostava.
Tavoitteena suomalaisen luonnonkalan lisääminen nuorten lautasille
Starttasimme tuotekehitysprojektin parissa syksyllä 2021 kalanjalostusyritys Hätälän aloitteesta. Neljännessä polvessa toimiva perheyritys oli saanut ajatuksen, että haluavat lisätä suomalaisen luonnonkalan määrää varsinkin nuorten ruokavaliossa. Jotta he onnistuisivat tekemään nuorille maistuvan tuotteen, Hätälä päätti olla meihin WWF Nuoriin yhteydessä.
Koska Hätälä haluaa tarjota asiakkailleen laadukasta, puhdasta, turvallista ja terveellistä “Pohjoisen rehtiä kalaa”, oli helppo tarttua yrityksen ehdotukseen yhteistyöstä. Hätälä huomioikin WWF:n Kalaoppaan suositukset kalanhankinnassaan, ja vastuullisuus on heille tärkeä osa liiketoimintaa. Lisätietoja Hätälästä löytyy yrityksen nettisivuilta.
Suomalaisen villikalan syöminen on oikea ympäristöteko, sillä villikalan hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi, kuin kasvatetulla kalalla. Lisäksi särkikalojen kalastus poistaa vesistöistä haitallisia ravinteita. Projektin alusta asti olikin selvää, että pääraaka-aineena on joko muikku tai silakka. Harmillisesti kumpikaan näistä kalalajeista ei ole nuorten suosiossa tällä hetkellä, joten tavoitteena oli saada uudesta kalatuotteesta nuoria kiinnostava.
Tässä kohtaa me WWF Nuoret pääsimme ääneen. Olimme yhtä mieltä siitä, että tuotteen tulisi olla monikäyttöinen ja helposti valmistettava. Puhuimme myös Hätälän kanssa siitä, että pakkauksen tulisi erottua edukseen, jotta ihmiset innostuisivat tuotetta kokeilemaan. Tärkeintä oli kuitenkin tehdä terveellinen tuote, jonka voi huoletta ottaa osaksi omaa arkiruokailua – mausta tinkimättä! Nämä tavoitteet mielessä Hätälän kalamestarit pistivät hihat heilumaan, eikä aikaakaan, kun olimme jo testimaistelemassa ensimmäistä versiota.
Tuotekehitystä ja testimaistelua Perämeren rannalla Oulussa
Projektin tiimoilta pääsimme vierailemaan Hätälän tehtaalla Oulussa heti projektin alussa. Mielenkiintoisen ja kattavan tehdaskierroksen jälkeen pääsimme sokkomaistelun avulla vertailemaan ensimmäisiä versioita tulevasta tuotteesta. Arvioimme erilaisia seikkoja, kuten muotoa, makua, paistopintaa, hajua ja koostumusta. Oli yllättävää huomata, miten pienillä yksityiskohdilla saattoi olla suuri vaikutus omaan mielipiteeseen. Esimerkiksi hyvä paistopinta, kotitekoisen näköinen muoto, ja sopivan kiinteä mutta kuitenkin kostea suutuntuma saattoi tehdä tuotteesta houkuttelevamman.
Palautteidemme perusteella Hätälä jatkoi tuotteen kehittelyä, ja jo maaliskuussa 2022 suuntasimme uudestaan kohti Oulua. Tällä kertaa pääsimme tutustumaan Hätälän kalastajan Lauri Halosen johdolla nuottaukseen. Nuottaus on kalastamista jopa 150 metriä leveän verkon avulla, jota vedetään useita satoja metrejä jään alla.
Aamu oli kalastajalle aikainen, sillä verkko oli vedetty jään alle jo viideltä aamulla. Parin tunnin päästä oli kuitenkin nuotanvedon aika, jossa verkkoa kammettiin ylös merestä satoja metrejä. Saimme saalista noin 50kg edestä ja se koostui pääasiassa norssista ja muikusta. Myös muutama ahven ja siika päätyivät verkkoihin. Vaikka saalis jäikin niukaksi kovan tuulen takia, oli kokemus kuitenkin todella opettava ja vaikuttava. Arvostuksemme suomalaista kalastusta kohtaan nousi hurjasti.
Loppusilausten avulla kohti mieleenpainuvaa markkinointia
Myös tällä kertaa pääsimme testaamaan uusia versioita niin silakka- kuin muikkutuotteestakin. Olimme yhtä mieltä siitä, että muikkupihvi maistui paremmalta. Lisäksi siinä villikalan osuus oli silakkatuotetta suurempi. Annoimme vielä viimeiset kommentit loppusilauksia varten ja niiden avulla Muikkuli saatiin lopulliseen muotoonsa.
Vaikka Muikkuli alkoikin tuotteena olla jo kaikkien toiveidemme mukainen, oli edessä vielä markkinoinnin suunnittelua. Pääsimme yhdessä Hätälän ja mainostoimisto Avidlyn kanssa miettimään sitä, miten Muikkuli saadaan erottumaan kalahyllyltä muista vaihtoehdoista. Pakkauksen muikku saikin kaulaansa rusetin, ja markkinointiin otettiin muutenkin vekkuli asenne. Toiveena onkin, että Muikkuli löytäisi tiensä monien suomalaisten ruokapöytiin!
Muikkulin kehittely-yhteistyö on hieno esimerkki nuorten osallistamisesta
Me WWF Nuoret olemme edelleen aivan pyörällä päästämme siitä, että saimme vapaaehtoistoiminnan avulla luotua arvojemme mukaisen konkreettisen tuotteen. Projekti oli kaiken lisäksi todella opettavainen ja ymmärrämme nyt, miten monta askelta tuotekehitysprosessiin kuuluukaan. Saimme kuulla kalastuksesta ja kalan saatavuudesta, pakkausvaatimuksista ja kuljetuksesta, mutta myös esimerkiksi hinnan muodostumisesta. Meitä muistutettiin myös siitä, että kuten kasviksilla ja juureksilla, on kaloillakin omat sesonkinsa: ahventa ja särkeä saadaan parhaiten keväisin, kun taas muikun ja silakan paras kausi on alkusyksystä marraskuuhun.
Projektin aikana Hätälä halusi aidosti kuulla mielipiteitämme. Pääsimme osaksi tuotekehittelyä muun muassa maun, kalavalinnan ja pakkauksen osalta sekä myöhemmin pohtimaan valmiin tuotteen markkinointia. Koimme, että Hätälälle meidän panoksemme oli merkittävää. Olemme WWF Nuorissa todella ylpeitä Muikkulista ja toivommekin, että se saavuttaa suursuosion.
Olethan sinä jo maistanut Muikkulia?
Kirjoittajat: Heidi Auvinen, Jenna Jokila, Linda Laitinen, Eevastiina Talvisto ja Minni Tynkkynen