Osta tai jätä – Black Fridayn kaksi puolta

Osta tai jätä – Black Fridayn kaksi puolta

Black Fridayta vietetään jälleen 26.11. Se on Yhdysvalloista Suomeen rantautunut alennusmyyntipäivä, jolloin kaupalliset toimijat myyvät tuotteitansa alennettuun hintaan. Black Friday on venynyt useilla tahoilla jopa viikon mittaisiksi Black Week -alennuskampanjoiksi.

Tänä vuonna maailman ylikulutuspäivää vietettiin 29.7.2021 ja Suomen ylikulutuspäivää jo 10.4.2021. Ylikulutuspäivä on se laskennallinen päivä, jona kulutus ylittää maapallon kapasiteetin tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja käsitellä fossiilisten polttoaineiden käyttämisestä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Luonnonvarat on siis tältäkin vuodelta käytetty jo loppuun, mutta silti erityisesti Black Fridayn lähestyessä mainokset kannustavat meitä kuluttamaan lisää ja pyrkivät synnyttämään meille sellaisiakin tarpeita, joita meillä ei hetki sitten ollut.

Elämme keskellä ilmastokriisiä ja luontokatoa. Selvää on, että kulutuksemme on muututtava ympäristön kantokyvyn asettamiin rajoihin. Kuinka siis suhtautua Black Fridayn kaltaisiin kulutuspäiviin, jonka aikana ihmiset kuluttavat moninkertaisesti tavalliseen viikonloppuun verrattuna?

Älä osta mitään -päivä on päivä, joka on luotu vastareaktioksi Black Friday -kampanjoille. Se sai alkunsa vuonna 1992 kanadalaisen Ted Daven aloitteesta. Ilmiö on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa ja se tunnetaan monilla eri nimillä, kuten No Shop Day tai Buy Nothing Day. Viime vuosina ilmiö on rantautunut myös Suomeen ja haastanut kuluttajia jättämään ostokset hyllyyn. Päivä on siis täysi vastakohta Black Fridaylle ja sitä myös vietetään  samana päivänä. Päivään on liittynyt myös erilaisia tempauksia sekä mielenosoituksia.  Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa on järjestetty zombie-mielenosoituksia, joissa ihmiset menevät ostoskeskuksiin, kävelevät ympäriinsä ja tuijottavat kauppojen näyteikkunoita ostamatta mitään, ikään kuin zombiet. Tarkoituksena on saada ohikulkijat kysymään osallistujilta, mikä on mielenosoituksen idea, ja näin he saavat levittää tietämystä älä osta mitään-päivästä.

Päivän ideana on siis yksinkertaisuudessaan olla kuluttamatta mitään. Tämän lisäksi päivä haastaa kuluttajia myös miettimään kulutustottumuksiaan, mainontaa ja tavaroiden tuotantoa. Miten pitkän matkan kautta tavarat päätyvät kauppojen hyllyille? Tarvitsenko todella tätä tavaraa vai olenko mainonnan uhri? Voisiko älä osta mitään-päivää viettää vaikka joka kuukausi? Muun muassa näitä kysymyksiä liike on pyrkinyt herättämään. Älä osta mitään-päivä on muodostunut jopa liikkeeksi ja haastaa ihmisiä ympäri maailmaa muuttamaan kulutustottumuksiaan ja kritisoi vahvasti kulutusyhteiskuntaa. Liike on myös kannustanut ihmisiä ottamaan osaa erilaisiin tempauksiin, lukemaan lisää ylikulutuksesta sekä luovuttamaan omia turhia tavaroita kirpputorille tai ihmisille, jotka niitä todella tarvitsevat.

On selvää, ettei maailma kestä nykyisen kaltaista kulutuskulttuuria. Älä osta mitään -päivä on siis varsin tervetullut kampanja jatkuvan kulutusjuhlan rinnalle. Ostamatta jättäminen onkin yksi merkittävimpiä ympäristötekoja, joita yksittäinen ihminen voi tehdä, sillä noin 70 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä muodostuu ihmisten arkielämästä. Pääasiassa päästöjä muodostuu asumisen, liikkumisen, ruuan ja muiden kulutustavaroiden ja palveluiden hankinnan kautta (Ilmasto-opas 2021). Mitä vastuullisemmin (ja vähemmän) kuluttaa, sitä matalampi on hiilijalanjälki. Helpointa on siis yksinkertaisesti ostaa vähemmän. Silloin kun jotain on pakko ostaa, kannattaa ostaa kestävää ja ekologista: Ruuan kohdalla se tarkoittaa vähemmän lihaa, tavaroiden kohdalla lähtökohtaisesti käytettyä, laadukasta ja/tai kotimaista. 

Voiko  Black Friday shoppailu olla vastuullista? On hyvä muistaa, että Black Friday -tarjoukset voivat antaa monille vähävaraisille mahdollisuuden ostaa jotain tarpeellista. Se myös madaltaa monen kohdalla kynnystä ostaa ympäristöystävällisiä tuotteita, jotka ovat normaalihintaisina melko kalliita. Esimerkiksi suomalaisten vaatebrändien lanseeraama Finn Fashion Friday – kannustaa ostamaan suomalaista, vastuullisesti valmistettua vain tarpeeseen. Tämän vuoksi myös alennukset maltillisia, jotta ei kannusteta ostamaan enemmän kuin tarvitsee (Teräväinen, IL 2021). Osa yrittäjistä kuitenkin irtautuu Black Fridaysta ja kehottaa kuluttajia maksamaan palveluista täyden hinnan koronan vuoksi kärsineille yrittäjille (Groom.fi 2020). 

Voidaan myös pohtia, kuinka usein tarjoukset todella helpottavat pienituloisten tilannetta. Monet yritykset nostavat hintojaan ennen alennusmyyntiä, jolloin todellinen tarjous ei ole yhtä suuri kuin on annettu ymmärtää. Alennusmyyntien tarkoitus ylipäänsä on houkutella ihmisiä ostamaan mahdollisimman paljon (esim. osta 3 maksa 2), ei helpottaa pienituloisten elämää. Tämä myös näkyy markkinoinnissa. 

Entä tarvitseeko Black Fridayn tarkoittaa kulutusjuhlaa, jossa ostetaan uutta? Voisiko se olla päivä, jolloin voi edullisemmin ostaa erilaisia palveluita tai korjauttaa rikkinäisiä tavaroita? Toistaiseksi tästä ollaan melko kaukana, sillä suomalaiset ostavat Black Fridayna enimmäkseen asusteita ja elektroniikkaa. Moni kuitenkin kertoo ostavansa jotain, mitä oikeasti tarvitsee, ja ajoittavansa ostohetken tarkoituksella juuri Black Friday tarjousten ajankohtaan. Moni myös kertoo tekevänsä joululahjaostoksia Black Fridayn aikaan, mikä selittää osaltaan suurempien hankintojen määrää. Voidaan kuitenkin pohtia, tarvitseeko joulun tarkoittaa suuria lahjaröykkiöitä? (Nyman, Klarna 2020)

WWF Nuoret kannustaa jokaista pohtimaan myös Black Fridayna omia kulutustottumuksiaan ja kysymään itseltään, onko uuden ostaminen todella tarpeellista? Jos ostat, osta kestävää, osta ekologista, osta kotimaista.

Lähteet:

https://wwf.fi/uutiset/2021/07/koronapandemia-ei-nayta-taittavan-luonnonvarojen-ylikulutusta/
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/28259fe8-7b5e-4806-8ab6-7c06739ef5cc/kotitalouksien-kulutuksella-on-merkittava-ilmastovaikutus.html
https://www.sitra.fi/julkaisut/kuluttajan-valinnat-hiilijalanjalkensa-pienentamiseksi/
Black Fridayn myyntiin liittyvää tilastoa: https://www.is.fi/digitoday/art-2000006328221.html https://www.klarna.com/fi/blogi/black-fridayn-ensimmaisena-tuntina-myynti-kasvoi-1184/ 
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/d0040726-60e4-4907-a3b5-f1deab9cc54d
https://groom.fi/ajankohtaista/no-black-friday/
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Uutiset/2019/25.11.2019-kuluttajavinkki-verkkokaupan-huipputarjous-ei-aina-ole-niin-edullinen-kuin-milta-se-nayttaa/
https://www.daysoftheyear.com/days/buy-nothing-day/
http://alaosta.fi/aom-paiva/
http://www.luontoliitto.fi/tapahtumat/ala-osta-mitaan-paiva